Skip to main content.

Voordelen van kunst op kantoor. Een gastblog voor Skepp

Skepp, een Nederlandse kantoorverhuurder en inrichter, vroeg Bernice om een gastblog te schrijven over de voordelen van kunst op kantoor.

Een link naar het volledige artikel vind je hier

Kunst op kantoor werkt

 

Over kunst op kantoor is al veel geschreven. Maar wanneer er op het “www” een artikel verschijnt over kunst op de werkplek die de productiviteit van medewerkers zou verhogen,  fronsen we even de wenkbrauwen.

Hoe kan je meten of een kunstwerk aan de muur effectief de werklust van je medewerkers verhoogt?

Zijn het de kleuren? Is het de vorm van een kunstwerk? Is het de esthetiek an sich die mensen harder doet werken? Er zijn volgens ons andere, meer subtiele en waardevolle voordelen die kunst op kantoor teweeg kan brengen.

Kunst stimuleert de creativiteit.

Een goed gemaakt kunstwerk wekt interesse en intrigeert de toeschouwer, ook op kantoor. De manier waarop een kunstwerk werd gekneed, getekend of geschilderd kan een inspiratiebron zijn. Het kan een aanzet geven om te heroriënteren en routine handelingen op een andere manier uit te proberen. Zowel thuis als op de werkplek.

Kunst zet aan tot communicatie op kantoor.

Stel,  een bedrijf besluit dat het tijd is voor kunst op kantoor. Of een bestaande bedrijfscollectie wordt gewisseld voor nieuwe kunstwerken. Dan komt Bernice in actie. Bij het uitladen en uitstallen van de kunstwerken ontwikkelt zich vrijwel direct een vrolijk gesprek onder de medewerkers. Meestal gaat het over het wel-of-niet mooi vinden van een schilderij of een sculptuur. Af en toe horen we ook andere gesprekken. Onlangs nog, over een groot schilderij met figuren: “Die man links bovenaan het doek doet me heel erg denken aan Paul van de aankoopdienst. Ja. Hang dat maar op!”. Hilariteit alom.  Kunst helpt dus ook ontspannen en zorgt voor een prettige werkomgeving.

Kunst draagt bij tot een positief bedrijfsimago.

Kunst biedt ook verfraaiing op kantoor. Wanneer echter het esthetisch aspect het louter decoratieve overstijgt gebeurt er iets magisch. Dan lijkt het kunstwerk voor de ruimte gemaakt. Wanneer we dit tijdens een installatie ervaren, brengt het ook ons nog in vervoering. Niet zelden ervaren ook medewerkers eenzelfde “perfect match”. Een inkomhal of vergaderzaal krijgt plots een grootse uitstraling.

Het kunstwerk laat een blijvende indruk na op zowel de medewerkers als bezoekers.

In zo’n geval speelt kunst een belangrijke rol in de branding en het imago van een bedrijf. Je bewijst hiermee als organisatie dat je niet enkel oog hebt voor je eigen diensten en producten maar ook openstaat voor wat de culturele wereld te bieden heeft.  Dat is waar kunst in bedrijven écht over gaat. Niet zozeer het decoratieve aspect van kunst (het rode schilderij dat perfect past bij het rode tapijt) maar die esthetische ervaring. De kunstenaar brengt zijn/haar emotie precies waar ze moet zijn.

Een pluim aan het management dat ervoor kiest om kunst te integreren in de bedrijfsruimtes. Ze zorgen voor trotse medewerkers die zich goed voelen in hun werkomgeving.  Daarvan gaat iedereen toch beter presteren, niet?